Kategorie
Blog

Vampire: The Masquerade – Swansong – zapowiedź i lore gry

Wprowadzenie do świata Wampira Maskarady.

19 maja 2022 roku wychodzi gra, o której pewnie wielu z Was nawet nie słyszało, a jest to dla mnie jedna najważniejszych premier tego roku. Vampire: The Masquerade – Swansong, bo to o niej mowa, ma w mojej opinii szansę spopularyzować fantastyczne uniwersum, z którego się wywodzi. O czym mowa? Dziękuję, że pytacie!

Vampire: The Masquerade – Swansong będzie narracyjną grą przygodową z rozbudowanymi elementami RPG. Świat samej gry oparty został natomiast na popularnej, papierowej grze fabularnej zwanej Wampir: Maskarada. Jest ona dostępna także w języku polskim. To z podręcznika do tej właśnie gry Swansong czerpie cały lore, konstrukcję świata, różnorakie nawiązania, no i oczywiście rdzeń mechaniki rozgrywki. Żywię zatem nadzieję, że nowa gra twórców The Council, może stać się dla Was świetnym punktem wejścia do świata Wampira. A jest to świat ze wszech miar niepokojący, mroczny, brutalny i bezkompromisowy. Dlatego zanim przejdziemy dalej, chcę tu zamieścić stosowny disclaimer:

Gra fabularna Wampir. Maskarada to horror fantastyczny umiejscowiony w mrocznej wersji naszego świata. Zawiera odniesienia do seksu, picia krwi, zażywania narkotyków, okultyzmu, przemocy, ucisku politycznego i wielu innych, potencjalnie drażliwych tematów. Z tego względu jest to gra przeznaczona wyłącznie dla dojrzałych odbiorców.

Zostaliście więc ostrzeżeni, ale jakaś mroczna część mnie podpowiada mi, że tylko bardziej was w ten sposób zachęciłem.

Wampir: Maskarada

W grze fabularnej Wampir. Maskarada wcielamy się w przedstawiciela lub przedstawicielkę najsłynniejszych krwiopijców w historii popkultury. Stając się Wampirami, zostajemy obarczeni zżerającym nas od środka głodem krwi. Krew będzie od teraz wpływać na wiele z naszych poczynań, z których raczej żadnego nie będzie można uznać za moralnie uzasadniony. Spowici mrokiem nocy będziemy wykorzystywać swoje nowo nabyte nadludzkie moce, by żerować na ludziach, zdobywając tym samym upragniony pokarm. Nie jesteśmy jednak sami, a wampirze społeczeństwo, którego staliśmy się częścią, jest bezlitosne. Zawieranie zgniłych sojuszy i konkurowanie z innymi krwiopijcami, to chleb powszedni w Świecie Mroku.

Wśród wampirzej społeczności istnieje jedna żelazna, ponadczasowa reguła, której hołduje zdecydowana większość jej przedstawicieli. I to niezależnie od ich przynależności do frakcji czy klanu. Jest nią Maskarada i oznacza ona ukrywanie istnienia Wampirów przed ludźmi. Pozwala to koegzystować wampirom w świecie ludzi oraz zachować społeczne status quo. Przede wszystkim jednak Maskarada chroni Wampiry przed zagrożeniem ze strony ludzi oraz związanej z nimi Inkwizycji. Wampirza społeczność oduczyła się także używania słowa na “W”. W celu zachowania maskarady krwiopijcy określają siebie mianem “Spokrewnionych”. 

Prawie każdy Spokrewniony (czyli po prostu wampir) należy do jednego wampirzych Klanów. Każdy z klanów charakteryzuje innym sposobem bycia, archetypami oraz zasadami czy ambicjami. Przynależność do klanu przekazywana jest nowemu potomkowi bezpośrednio przez jego Stwórcę za sprawą krwi. Stworzenie nowego wampira nazywamy natomiast aktem Spokrewnienia.

Wampirze frakcje

Z czasem poszczególne wampirze klany zaczęły zawierać sojusze, które doprowadziły do powstania Frakcji. Najstarszą z frakcji, która zarazem dała początek prawu Maskarady jest Camarilla. Uchodzi ona za wyjątkowo konserwatywne ugrupowanie, gdzie wampirza hierarchia i przestrzeganie zasad jest wszystkim. Choć nierzadko bezlitośni i brutalni, załatwiają wszystko białych rękawiczkach i znakomicie zacierają za sobą ślady.

Z biegiem lat, w opozycji do konserwatystów, wykształciła się kolejna frakcja: Anarchiści. W znacznej mierze składa się ona z klanów, które postanowiły opuścić szeregi Camarilli. Mieli oni dość sztywnej etykiety, często nieprzystającej do dynamicznie zmieniającego się świata. Niemniej członkowie frakcji Anarchistów respektują prawo Maskarady, jako ponadczasową regułę będącą podstawą przetrwania ich gatunku.

Ostatnią liczącą się frakcją jest owiany wyjątkowo złą sławą Sabat. W jego skład wchodzą klany, które postanowiły niemalże bez reszty oddać się swojej potwornej naturze, a także drzemiącej w nich bestii. Regularnie ścierają się z przedstawicielami Camarilli i Anarchistów, a także odpowiadają za wiele przypadków pogwałcenia prawa Maskarady. Otwarcie gardzą rodzajem ludzkim, nad którym pragną sprawować jawną władzę.

Jeśli chcecie wiedzieć więcej o samym świecie gry oraz poszczególnych frakcjach i wampirzych klanach, serdecznie zapraszam do sprawdzenia innych moich filmów dotyczących tego uniwersum. Czekają na Was ponad 2 godziny filmów poświęconych lore tej gry fabularnej. Linka do playlisty znajdziecie w opisie tego materiału oraz prawym górnym rogu ekranu.

Vampire: The Masquerade – Swansong

Nowa gra twórców ciepło przyjętego The Council zabierze nas do miasta będącego kolebką amerykańskiej historii – Bostonu. Nie przyjdzie nam jednak eksplorować jego historycznego dziedzictwa, a zagłębić się w jego najmroczniejsze zakamarki. Hazel Iversen, zwana Łabędziem, została nowym księciem bostońskiej Camarilli. Wywalczyła sobie to lukratywne stanowisko za sprawą włączenia położonego nieopodal miasta Hartford pod swoją protekcję. Aneksja okolicznego miasta ma nie tylko umocnić pozycję Camarilli w Bostonie i okolicach, ale także zapewnić dopływ świeżej krwi. Z tej okazji Książę organizuje specjalne przyjęcie mające niejako usankcjonować owe przedsięwzięcie. Los bywa jednak przewrotny, a przyjęcie, które miało umocnić pozycję bostońskiej Camarilli, doprowadza nieomal do jej rozbicia.

Podczas nocnego spotkania na szczytach wampirzej władzy dochodzi do krwawej łaźni, która pogrąża całą wampirzą domenę w totalnym chaosie. Co gorsza, nie wiadomo kto mógł stać za tak zuchwałym atakiem na najpotężniejszych Spokrewnionych w tej części Stanów. Pozycja Księcia została podważona, a co gorsza cały incydent nie uszedł uwadze śmiertelników, co stanowi poważne pogwałcenie prawa Maskarady. Książę Camarilli zmuszona jest działać ostrożniej, niż kiedykolwiek. Do rozwiązania tej delikatnej sprawy deleguje trójkę Spokrewnionych, którzy korzystając ze swoich unikalnych umiejętności, mają odnaleźć sprawców i wyrównać rachunki. Tak zuchwały atak nie może bowiem pozostać bez odpowiedzi.

Bohaterowie gry

W Vampire: The Masquerade – Swansong pokierujemy losami trójki protagonistów. Są to należący do Camarilli Spokrewnieni wywodzący się z klanów, które od wieków współtworzą tę neo-feudalną frakcję. Zdecydowanie powinniśmy poznać ich bliżej, gdyż to, z jakich klanów się wywodzą, w dużej mierze będzie wpływać na naszą rozgrywkę i pozwoli na inne sposoby podejść do napotkanych problemów podczas powierzonego nam śledztwa.

Galeb

Pierwszym z bohaterów jest Galeb. To najstarszy Spokrewniony z całej trójki, należący do klanu Ventrue. Trudno o inny wampirzy klan, który posiadałby o sobie równie wysokie mniemanie. Błękitnokrwiści, tudzież arystokraci, jak również zwykło się ich nazywać, uważają że jako jedyni posiadają wystarczającą wiedzę i doświadczenie, by prowadzić innych Spokrewnionych przez wieczną noc. I choć na wskroś przepełnia ich pycha, w swoim CV mają liczne referencje uzasadniające ich ambicje. Ich wypracowywane wiekami wpływy zarówno polityczne, jak i biznesowe, są nie do przecenienia. To oni także wieki temu dali początek Camarilli.

Galeb dał się poznać już wcześniej jako Spokrewniony potrafiący rozwiązać każdy problem i można powiedzieć, że hołduje on zasadzie mówiącej, że cel uświęca środki. A wszystko to osiąga wampirzą siłą lub dominacją. Jako Spokrewniony z klanu Ventrue odznacza się on ponadprzeciętną siłą oraz wytrzymałością, które pozwalają mu wyjść cało nawet z wyjątkowo groźnych sytuacji. Gdy jednak wymagana jest większa dyskrecja używa on wampirzej dyscypliny dominacji, by omamić stojących mu na drodze śmiertelników, a nawet innych Spokrewnionych i wykorzystać ich do własnych celów.

Emem

Drugą bohaterką gry jest Emem, znana w mieście przedstawicielka klanu Toreador. Toreadorzy znani są także jako Diwy, Artyści czy Dewianci. To wieczni poszukiwacze piękna, jednakże rozumianego wyłącznie w ich wypaczony, nierzadko przerażający sposób. To klan przeklęty swoją nieokiełznaną zmysłowością, wręcz kompulsywną potrzebą odczuwania coraz mocniejszych doznań. Brylują na salonach, pławią się w towarzystwie z wyższych sfer i łakną atencji. Gardzą z kolei przeciętnością, elementarnym brakiem smaku czy brzydotą.

Emem jest jedną z najbardziej znanych Toreadorek w swojej domenie. Jest także właścicielką bostońskiego elizjum, czyli bezpiecznego miejsca spotkań Spokrewnionych. Zaskarbiła tym sobie sympatię wielu pijawek, zarówno z Camarilli, jak i spoza tej frakcji. Posiada ponadprzeciętne obycie w towarzystwie i bez problemu nawiązuje nowe relacje. Jej ponadprzeciętna charyzma sprawia, że wszyscy wokół niej starają się jej przypodobać. Ba, niejednokrotnie to właśnie osobisty urok pozwolił jej wyjść cało z niemałych tarapatów.

Leysha

Ostatnią z trójki bohaterów jest Leysha, należąca do klanu Malkavian. I oh boy… od czego by tu zacząć? Powiem Wam tak: Gdyby przedstawiciel klanu Malkavian udałoby się na wizytę do psychiatry, zapewne zdiagnozowano by u niego schizofrenię, depresję, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne czy też zespół stresu pourazowego. Lub co gorsza: wszystko na raz. Ogarniający Malkavian obłęd bierze się z nadnaturalnego dostrzegania zbyt wielu rzeczy niedostępnych dla zwykłych śmiertelników, a nawet innych Spokrewnionych. Wielu postronnych wampirów uważa Dzieci Malkava za zwykłych świrów. Jednak faktem jest, że przedstawiciele tego klanu służą wielu książętom Camarilli jako wyrocznie i doradcy. Ich wizje niejednokrotnie okazywały się niezwykle przydatne. Nawet jeśli z początku były zwyczajnie trudne do zrozumienia.

Leysha jako przedstawicielka tego wyjątkowo osobliwego klanu wyspecjalizowała się w drobiazgowym badaniu otoczenia wokół niej oraz w perfekcyjnym wtapianiu się w tłum. Potrafi przedostać się niezauważona nawet do najlepiej strzeżonych miejsc. Jak mało która Spokrewniona perfekcyjnie odczytuje też intencje innych. Można powiedzieć, że wręcz czyta w ich myślach. Możemy przypuszczać, że gdy już podejmie się zbadania miejsca, w którym doszło do ataku na bostońską Camarillę, za sprawą swoich umiejętności z pewnością dostrzeże znacznie więcej, niż pozostali.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że tym materiałem zachęciłem Was do zgłębienia nieco uniwersum Wampira: Maskarady. Jeśli tak, to na kanale znajdziecie całą serię filmów poświęconych lore tego świata. Od podstawowego wprowadzenia, gdzie omawiam najbardziej podstawowe zagadnienia, aż po bardziej szczegółowe omówienia frakcji, a także poszczególnych wampirzych klanów.

Ponadto jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące samej gry lub przedstawionego w niej świata, śmiało umieszczajcie je w komentarzach. Postaram się odnieść do każdego z nich. Wielkie dzięki za obejrzenie tego filmu. Ja nazywam się Adam Szymański i wielkie dzięki za odwiedziny w Balmora House!

Przeczytaj także:
Wampir. Maskarada – wprowadzenie do świata gry
CAMARILLA. Historia wampirzej elity
ANARCHIŚCI. Historia wampirzych rewolucjonistów

Udostępnij:

Autor: Adam Szymański

Chcę podzielić się z wami swoim spojrzeniem na tytuły, które właśnie ogrywam lub przypomnieć wam starsze tytuły, do których pałam wyjątkowym sentymentem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *